Anchor text je způsob, kterým se můžeme přepnout z textu, umístěného na webu, na jinou stránku. Jedná se o aktivní a zřetelný hypertextový odkaz, který ihned poznáme podle vzhledu, bývá odlišný od ostatního textu. Většinou se jedná o odlišení barevné, někdy navíc ještě zvýrazněné podtrženým písmem. Hraje velmi důležitou roli pro optimalizaci webu a pro vyhledávače. Pokud je správně použitý, zvyšuje relevanci na odkazovanou stránku.
Druhy anchor textu
Setkat se můžeme s různými druhy anchor textu:
- Klíčová slova – keywords (KW) vystihují obsahovou podstatu odkazovaného webu. Uživatelé internetu je zadávají do vyhledávače v případě fulltextového hledání. Mezi nejčastěji používané vyhledávače patří Google, Seznam nebo Centrum. Nejčastěji volíme podstatné nebo přídavné jméno nebo jejich spojení. Následně pak slouží k jednoznačné identifikaci.
- Brandový – anchor text je název konkrétní značky produktu.
- Generický – výzva – „naleznete zde„, „zjistěte více„.
- Holý odkaz – anchor text je přímo název webové stránky.
- Obrazový – tady se jedná o grafický prvek, obrázek, anchor text je pak umístěn v ALT tagu.
Klíčová slova a text
Pokud máme vyhodnocená klíčová slova, aby také správně fungovala, měla by se objevit nejen v URL adrese, ale také v meta popisku a meta titulku, v titulku stránky, v nadpisu, podnadpisu a v obsahu stránky. Pokud vkládáme do textu obrázek, tak ideálně i v jeho popisku a názvu souboru.
Tipy pro tvorbu anchor textu
Jak dlouhý by měl být anchor text? Ideální jsou 2-3 slova, která výstižně připraví návštěvníka na to, co jej bude na odkazované stránce čekat. Pouze jedno klíčové slovo může být široký a méně přesný pojem. Jedno slovo nemusí vystihovat přesný obsah cílené stránky. Výjimkou jsou anchor texty v podobě názvu konkrétní značky nebo v podobě vhodně zvoleného obrázku. Jestliže chceme odkazovat na náš web z různých stránek nebo třeba z několika PR článků, není vhodnou volbou používat vždy stejný anchor text. Využívejme více obdobných pojmů, které se s naším webem spojují.